Geplaatst op 2 Reacties

Hoe betrouwbaar zijn vermogensmeters?

Vermogensmeters en indoortrainers worden steeds populairder, maar hoe nauwkeurig zijn deze powermeters eigenlijk? Tijd voor een test.

Om op Zwift te rijden heb je een fietstrainer nodig met een vermogensmeter.

Ook buiten is het rijden op vermogen steeds toegankelijker met bijvoorbeeld enkelzijdige crank powermeters van 4iii, stages, magene of specialized.

Voor deze test heb ik met mijn fiets, een Isaac efficiency met Specialized left crank powermeter, een roadshow gedaan langs verschillende indoor trainers van vrienden. Meting 1 is dus constant. Meting 2 zijn de verschillende indoor trainers.

De meting

Om vermogens ter vergelijken ben ik gaan rijden met dual power recording. Welke weergave correct is kan ik niet vaststellen. Wel de verschillen. “He(she) who own two powermeters never knows what power output he delivers”.

De power data wordt opgeslagen in zogenaamde .fit files.

De data file 1 komt van de verschillende indoor fietstrainers. Getest zijn de Thinkrider A1, Thinkrider X5 neo, Tacx flux 2, Tacx neo 2T en Wahoo kirck core. Deze data neem ik op met Zwift. Mijn Zwift account is gekoppeld aan Zwiftpower.

De data file van de left side Specialized crank vermogensmeter neem ik op met de Garmin Edge 530. Fit file 2 kan ik downloaden van connect.garmin.com onder “exporteer origineel”. De zip uitpakken en je hebt de fit file.

In www.zwiftpower.com onder het knopje “Analysis” kan je twee .fit files vergelijken. Je kan de betreffende Zwift ride selecteren en daar de Garmin file aan toevoegen.

De kans is groot dat de twee files qua tijd niet volledig synchroon lopen. Dat komt omdat je niet gelijk op start drukt op de Garmin en gaat fietsen in Zwift. Deze offset kan je compenseren zodat de grafieken netjes over elkaar liggen.

De uitkomst

Welke nauwkeurigheid claimen de fabrikanten van de powermeters?

  • De Specialized vermogensmeter claimt een nauwkeurigheid van +/- 1,5%.
  • De Thinkrider X5 neo claimt een nauwkeurigheid van +/-2%
  • De Thinkrider A1 claimt een nauwkeurigheid van +/-3%

Daar kunnen we dan nog aan toevoegen onbalans tussen linker en rechterbeen a 1% en het verlies aan vermogen op de aandrijving (ketting & tandwielen). Met een beetje googlen schat ik die in op ongeveer 4% verlies.

Dat brengt de totale marge op 8,5% voor de X5 en 9,5% voor de A1. Waarbij de verwachting is dat het vermogen op de trainer ofwel achterwiel lager is dan het vermogen op de crank.

De weergave van vermogen op je fietscomputer is geen exacte wetenschap is. We fietsen duidelijk niet in een laboratorium omgeving. Op 200Watt kan je dus zomaar 10 a 20 Watt verschil zien. Voor deze tests heb ik een kort stukje gefietst in Zwift met verschillende intensiteiten.

Disclaimer: De resultaten zijn gebaseerd op 1 exemplaar van de trainer en 1 ride op die trainer. Ik heb dus niet verschillende trainers van hetzelfde model met elkaar vergeleken. Het zou prima kunnen dat er per exemplaar nog een andere afwijking gevonden wordt. De conclusie die ik wel durf te maken is dat je het gegeven vermogen met een korreltje zout moet nemen.

Thinkrider X5 neo versus Specialized

Thinkrider A1 versus Specialized

Wahoo Kickr core versus Specialized

Tacx Flux 2 versus Specialized

Tacx Neo 2T versus Specialized

De conclusies

  • De Thinkrider X5 zou volgens de opgegeven nauwkeurigheid op maximaal -8,5% moeten zitten en zit dik een procent hoger. Je moet dus harder trappen in Zwift voor hetzelfde resultaat
  • Op de Thinkrider A1 heb je flinke wind mee met een plus van 8%. Ik kan dat niet echt verklaren anders dan dat je van een trainer van onder de €300 minder mag verwachten dan van een van boven de duizend.
  • De Wahoo kickr geeft een plus 2,5%. Op de Kickr heb je dus ook wind mee. Terwijl je een -X% zou verwachten.
  • De Tacx Flux 2 geeft die ik getest heb geeft een flinke wind tegen van -14%.
  • De Tacx Neo 2T komt op een min van 6%. In deze serie de meest betrouwbare trainer. Op de A1 win je de meeste wedstrijden.

Wat tevens opvalt is dat de crank vermogensmeter veel directer is. Stoppen met trappen is direct nul Watt, terwijl de trainer nog even door zet. Starten met trappen is meteen een vermogenspiek, terwijl de trainer de pieken en dalen afvlakt. Dat lijkt de oorzaak van de grote verschillen in maximaal vermogen. De trainer lijkt meer een soort 1 seconde average aan te geven dan direct vermogen.

Het overzicht van alle testen staat in onderstaande tabel:

TrainerReferentie puntDelta Normalised power (%)Opmerking
Thinkrider X5 neoSpecialized power meter-9,99%Lager vermogen is logisch vanwege verlies op de drive train. Het verschil is wel een paar procent te hoog.
Thinkrider A1Specialized power meter+8,66%Hoger vermogen op achterwiel. Met deze trainer pak je winst op Zwift 🙂
Wahoo Kickr coreSpecialized power meter+2,58%Is een klein verschil, maar het vermogen op het achterwiel is hoger dan op de crank. Dat is niet erg logisch
Tacx fluxSpecialized power meter-14,3%Ook na calibratie hetzelfde resultaat. Dit is niet de snelste trainer…
Tacx neo 2TSpecialized power meter-6,4%Lager dan op de crank en binnen redelijk marge. Het beste resultaat
Overzicht fietstrainers
Geplaatst op

Fietstrainer van Tacx of Wahoo?

fietstrainer van Tacx of Wahoo?

Als je een indoor fietstrainer zoekt dan is de vraag die je jezelf vraagt waarschijnlijk, wordt het een fietstrainer van Tacx of Wahoo?

Fietstrainer van Tacx of Wahoo of toch iets anders?

De bekende merken is uiteraard de veilige keuze. Met Powerrider.nl willen we een alternatief aanbieden. Hiervoor zijn we op zoek gegaan naar merken die nog niet in Nederland bestaan. Voor indoortrainers zijn we uitgekomen bij Thinkrider. De Thinkrider X7 lijkt erg op de Wahoo Kickr core. De Thinkrider A1 heeft geen directe concurrent. Het is een eenvoudige voordelige trainer met direct drive! Direct drive geeft een realistischer fietsgevoel, de aandrijving/weerstand slipt niet. Je hoeft niet de speciale indoor blauwe band op te achterwiel te monteren. Twijfel je of je het indoortrainen überhaupt leuk gaat vinden dan is de A1 een goedkoop beginnersmodel.

De Thinkrider X5 neo is een totaal nieuw ontwerp. Dit model valt qua performance tussen de Tacx flux s en de Tacx flux 2 in.

De Thinkrider A1 en de X5 fietstrainers zijn nu uit voorraad leverbaar. De keuze is op deze trainers gevallen omdat ze qua positionering net even anders vallen dan het bestaande aanbod. Inmiddels zijn er heel wat trainingen en wedstrijdjes op Zwift met deze fietstrainers gereden.

We willen als webwinkel een breed assortiment aanbieden en in ons demo center de mogelijkheid bieden de verschillende trainer te “voelen”. Helaas staan de grote merken niet open voor kleine beginnende ondernemers. Hopelijk lukt het on binnenkort toch het aanbod uit te beiden.

Inmiddels hebben we veel fietstrainers aan een test kunnen onderwerpen. De conclusies hiervan kan je in andere blogs vinden.

Geplaatst op

Hoe organiseer je een social ride op Zwift?

Hoe organiseer je een social ride op Zwift?

Fietsen op Zwift hoeft niet eenzaam te zijn. Zwift maakt indoor trainen opzich al minder saai. Fietsen met een groepje is toch gezelliger. Ook dat kan online. Volg de volgende 9 stappen om een Zwift meet-up te organiseren.

Hoe organiseer je een social ride op Zwift?

  1. Om te beginnen moet de de Zwift compagnon app hebben op je smartphone. In de compagnon app ga naar events
  2. Boven zie je nu een fiets icoon, een hardloop icoon en een groep icoon. Klik op de groep.
  3. Nu kan je een meetup organiseren.
  4. Je selecteer datum en tijd.
  5. Je selecteer het parcours en de afstand. Sommige parcoursen op Zwift zijn alleen beschikbaar tijdens een evenement, dus dit is een goede mogelijkheid om dat ene rondje waarvoor je nog geen achievement badge hebt verdient te rijden.
  6. Je moet minimaal 1 iemand uitnodigen voor je meetup. Deze persoon moet jou volgen op Zwift. Dus wil je met een groepje vrienden fietsen, zorg dat iedereen degene die de Zwift meetup organiseert volgt. Iedereen die je volgt kan je uitnodigen.
  7. Tot slot kan je de “stick together” optie aanzetten. Los van het vermogen dat je trapt blijf je bij elkaar. Maar! je moet wel blijven trappen. Of tegen elkaar racen en dan maakt Zwift een klassement op aan het einde van de rit.
  8. Tot slot kan je kiezen of je alleen met de groep bent of dat je tussen alle andere Zwifters fietst.
  9. Druk op send.

Ga ongeveer 10minuten voor het evenement fietsen in Zwift. Er komt vanzelf een blauwe knop linksonder in beeld “join event” Klik hierop en je gaat naar het evenement. Je staat allemaal stil langs de kant van de weg. Je kan blijven trappen. De virtuele fiets komt pas in beweging op de starttijd van het evenement.

Gebruik de app Discord om een babbel kanaal op te zetten. Discord is en aapje waarin je eenvoudig een groepsgesprek kunt voeren. Dat maakt de social ride wel compleet.

Geplaatst op

Hoe werkt de Garmin Rally conversie kit?

Hoe werkt de Garmin Rally conversie kit?

Je kan de Garmin Rally powermeter pedalen ombouwen voor verschillende schoenplaatjes met een conversie kit.

Hoe werkt de Garmin Rally conversie kit?

Bezit je één versie van de Garmin Rally pedalen dan kan je ze ombouwen naarr een model voor andere schoenplaatjes met één van de drie beschikbare conversie kits. Feitelijk kan je vermogensmeter en pedaaladapter los van elkaar halen en een andere pedaal adapter monteren.

Er zijn drie verschillende soorten Rally pedalen

  • Garmin Rally pedalen in SPD-SL (race) versie. Dit is de RS versie
  • Garmin Rally pedalen in Look keo (race) versie. Dit is de RK versie
  • Garmin Rally pedalen in SPD (MTB) versie. Dit is de XC versie

Er zijn drie verschillende conversie kits

Er zij diverse conversie kit verkrijgbaar. Feitelijk kan je de vermogensmeter los nemen van de pedaal adapter. Je kan dus op een XC pedaal (SPD) ombouwen tot een SPD-SL  of Look pedaal.

Garmin Rally RS Conversie Kit
Met de Garmin Rally RS conversie bouw je een van de andere versies (Garmin Rally RK of XC powermeter) om naar een Rally RS powermeter voor Shimano SPD-SL schoenplaatjes.

Rally RS conversie kit

Garmin Rally RK Conversie Kit
Met de Garmin Rally RK conversie bouw je de andere versie (Garmin Rally RS of XC powermeter) om naar een Rally RK powermeter voor Look KEO schoenplaatjes.

Rally RK conversie kit

Garmin Rally XC Conversie Kit
Met de Garmin Rally XC conversie bouw je andere versie (Garmin Rally RS of RK powermeter )om naar een Rally XC powermeter voor Shimano SPD schoenplaatjes.

Rally XC conversie kit
Geplaatst op 1 Reactie

Waarom ik Zwifter ben geworden

Waarom ik Zwifter ben geworden

Indoorfietsen is saai

Waarom ik Zwifter ben geworden. Een blog over mijn transformatie van buiten fietser naar Zwifter.

In maart 2020 barst de Corona crisis los in Nederland. Niemand weet precies wat ons te wachten staat. Samen sporten wordt al snel verboden en de ziekenhuizen stromen over. In dit scenario zoek ik mogelijkheden om toch te blijven fietsen.

Hoe het virus zich precies verspreidt weten we nog niet. Doembeelden van een wolk virusdeeltjes als je achter en andere fietsen rijdt halen het nieuws.

De drukte in ziekenhuizen is enorm. Dit is wel de laatste plek waar je nu wilt zijn voor Corona of anderszins. Niet dat ik elke dag van m’n fiets af val, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, een moment van onoplettendheid van mijzelf of medeweggebruikers is voldoende.

Zo komt het dat ik mijn oude Tacx van stal haal. Je weet wel, zo’n ding met weerstand op het achterwiel en een blauwe band.

Klassieke Tacx met blauwe band

Ik heb deze Tacx trainer al een jaar of 20, maar nooit veel gebruikt. Ik vond het vooral geestdodend. Sporten doe ik voor het plezier. Maar goed, nood breekt wet, ik ging het indoorfietsen weer proberen.

Zwift

Ik was al wel bekend met Zwift, maar eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nooit de aandrang gehad om het te proberen. Ik besluit om te gaan Zwiften. Eerst met een minimale set-up om te voorkomen dat ik allerlei investeringen doe en uiteindelijk het indoorfietsen nog steeds saai vindt. Waarom Zwift? Om de simpele reden dat sportvrienden in Zwift rijden. Ik gaan online, download de app en start de gratis trial. Het is mij nog steeds niet duidelijk of de gratis trial 25Km of 7 dagen is.

Wahoo RPM snelheidssensor

Mijn Tacx is dusdanig oud dat er geen enkele verbinding tussen mijn trainer en Zwift mogelijk is. De “low cost” oplossing voor mij is een snelheidssensor in het achterwiel. (Ik heb dan nog niet www.powerrider.nl opgericht. Inmiddels verkoop ik zelf speedsensors.) Deze sensor kan ik koppelen aan Zwift en mijn online fietsavontuur kan beginnen. In Zwift selecteer ik de rollerbank en koppel de speedsensor. Mijn indoortrainer zet ik op een zeer lage weerstand. De virtuele versie van mijzelf (Avatar) kan nu Watopia gaan verkennen.

Watopia

In het begin rij ik maar wat rond. Ik start eigenlijk gewoon de default route. Dat is in de virtuele wereld Watopia. Het grappige is dat als je Zwift koppelt aan Strava je ergens op de eilanden groep Vanikoro aan het rondrijden bent. Al snel kom ik erachter dat je zelf kan bepalen waar je links en rechtaf gaat of een U-turn maakt. Ik maak foto’s onderweg en speel met de camera posities. Zo ontdek ik een beetje hoe de kaart in elkaar zit. Zwift insider ontdek ik als een belangrijke bron van informatie.

World Tactical Racing Leagues

Bij de triathlon vereniging de Dolfijn in Amsterdam ontstaat het initiatief om met online races mee te doen bekend als WTRL. Tijd om mijn virtuele fiets outfit te upgraden. Met alleen een speedsensor kan je niet meedoen met races. Een vermogensmeter is verplicht. Nu twijfelde ik al een tijdje of ik een vermogensmeter op mijn fiets wilde hebben. Ik besloot een single sided Specialized vermogensmeter te kopen en op dezelfde goede oude Tacx te blijven rijden. Nog steeds de veilige optie. Mocht ik indoorfietsen op de langetermijn toch niet leuk vinden en post corona nooit meer dien. Een crank vermogensmeter kan je binnen en buiten gebruiken.

Het werd nu ook tijd om mijn hartslag te registreren in Zwift. Racen zonder hartslagmeter kost je 50% van je punten. Ik moet zeggen ik hebben een hekel aan hartslagbanden. Met hardlopen gebruik is ze eigenlijk nooit, want al snel hangt dat ding op m’n navel. Met fietsen is mijn ervaring dat de hartslag pas door komt als je flink zweet. Maar goed mijn hartslagband heeft alleen een ANT+ signaal en mijn laptop kan dat niet ontvangen. Er komt dus ook een ANT+ ontvanger. Uiteindelijk gebruik ik nu mijn Garmin 735XT horloge in hartslag broadcast mode (ook ANT+). Minder nauwkeurig, maar lekker eenvoudig in het gebruik.

Zwiftpower

Race resultaten worden verwerkt via Zwiftpower. Dit opent een hele nieuwe wereld. Ik leer over Watt per kilo en FTP. Niet alleen WTRL maar ook andere races (events) in Zwift publiceren de resultaten in Zwiftpower. Met Zwiftpower kan je na de race goed zien hoe je het gedaan hebt ten opzichte van je teammaatjes en andere rijders. Naast de WTRL races doe ik ook af en toe een random race event in Zwift. Ik start in de C categorie (2,5W/Kg tot 3,2W/kg) en groei langzaam door naar level B. Met Zwiftpower kan je ook twee vermogensmeters vergelijken.

Direct Drive

Uiteindelijk ben ik de blauwe band zat. Tijd voor een direct drive trainer. Met een direct drive trainer haal je je achterwiel uit je fiets. De trainer vervangt je achterwiel. Op de trainer zit ook gewoon een cassette. Je kan de eenvoudig je fiets op trainer zetten om binnen te fietsen of je achterwiel weer plaatsen om buiten te fietsen. Met de blauwe band moet je continu wisselen van band of een extra achterwiel kopen. Ik koop dus een direct drive indoortrainer. Helaas zijn deze in het najaar van 2020 overal uitverkocht. Op zoek naar een alternatief kom ik bij Thinkrider terecht. Thinkrider was een merk wat nog niet in Nederland verkocht werd. Ik bestel er een in China (de A1) om te testen. Dat bevalt goed, dus ik bestel er nog een (de X5). Ook dat bevalt goed en is de aanleiding om mijn webwinkel www.powerrider.nl op te richten.

Geplaatst op

Zwift streamen hoe doe je dat?

Zwift streamen Hoe doe je dat?

Ik ben lid van de Dolfijn triathlon Amsterdam. Met mede atleten racen we regelmatig op Zwift. We doen met 4 teams mee met de race van World Tactical Racing Leagues Ltd. (WTRL). Maar 4 teams is natuurlijk niet de hele vereniging. Door te streamen kan de hele vereniging meekijken.

Zwift streamen hoe doe je dat?

Welk streaming platform kan je gebruiken?

De races van de Dolfijn Triathlon streamen we op Youtube. Een ander streaming platform dat populair is onder gamers is Twitch.

Welke software gebruikt je om te streamen?

Ik gebruik OBS. Dat is opensource en kan je gratis gebruiken.

Starten met Zwift streamen

Je hebt een account op YouTube en je hebt OBS geïnstalleerd. Ten eerste zal je die aan elkaar moeten koppelen zodat Youtube weet dat het signaal van de OBS software komt. Bij YouTube selecteer je linksboven “live gaan”.

Youtube

Je komt dan in Youtube studio en daar kan je een stream plannen of meteen live gaan. Klik op nu live gaan. Geen zorgen je bent nog niet live. Je komt dan in een scherm waar je de streaming key kan kopiëren.

Deze key zet je vervolgen in de OBS software onder “settings”. Nu is de configuratie gedaan. In de volgende stap gaan we selecteren wat we gaan streamen.

OBS

In OBS kan je “scenes” aanmaken. Klik op + linksonder en geef de scene een naam. In de net gemaakte scene kan je één of meerdere bronnen selecteren. Om Zwift te streamen selecteer je “venster capture”. Je kan ook een slideshow maken met afbeeldingen met een tweede bron met een achtergrond muziekje. Dat is leuk als intro voordat de stream start. Tot slot kan je met de slider het audio niveau selecteren. Standaard is dat de microfoon van je laptop. De audio van Zwift pikt ie ook op.

Nu moet je de Zwift app starten en venster capture goed instellen.

Met de rode lijnen kan je het formaat wijzigen van de capture en netjes positioneren.

Zwift streamen als toeschouwer of DS

Nu komt de truc. Het meest eenvoudig is als je zelf rijdt in Zwift en je eigen beeld in de stream zet. Ingewikkelder wordt het als je alleen toeschouwer bent. In Zwift wordt meestal gesproken over de DS Directeur Sportive. Dat is de rol van teamcoach tijdens de race. De DS moet natuurlijk ook zien wat er gebeurt in de race om te kunnen coachen.

Met de companion app kan je “fan view” selecteren. Je kan dus een rijder selecteren en zijn virtuele race observeren. Belangrijk hierbij is dat je in dezelfde virtuele wereld/race zit. Als de race een event is zal je je dus moeten aanmelden voor de race. Je kan gewoon bij de start stil blijven staan en in “fan view” de race bekijken en streamen. Het leuke is dat je ook verschillende camera posities kan selecteren in Zwift. Als je met de muis naar de onderkant van het scherm gaat komen er blauwe opties tevoorschijn. De knop met het nummer is de camera positie. Klik daarop en je krijgt een andere view. (front, back, side, aerial, etc).

Tot slot

  • Om de stream te starten klik je in OBS “stream starten”
  • Ga vervolgens naar je browser met YouTube studio open en klik rechts boven op live gaan.

Nu ken je de basis om Zwift te streamen. Probeer het een paar keer om er handig in te worden. Ik ben zelf ook nog volop in Beta modus.

Bekijk onze stream hieronder

https://www.youtube.com/watch?v=E4DDNMv3LsE&t=1997s
Geplaatst op

Thinkrider X5 neo review

Thinkrider X5 neo review

Zoals ik in de Thinkrider A1 review al aangaf was ik op zoek naar alternatieve fietstrainers. Na een paar maanden proefrijden op de Thinkrider A1 besloot ik ook het nieuwste model de X5 neo te gaan testen. De Thinkrider A1 is het instap model. De Thinkrider X5 neo is het midrange model. Tijd voor een Thinkrider X5 neo review.

Het design ziet er aantrekkelijk uit met de chrome “flippers”. Verder is er een “knightrider” achtig blauw lampje. De trainer voelt solide aan. Door zijn gewicht is de fietstrainer ook stabieler dan de A1. Wat opvalt is dat de poweroutput wat lager is dan bij de A1. Ik heb meerdere trainers vergeleken met elkaar. Ook de modellen van Tacx en Wahoo en de afwijkingen onderling zijn tot wel 10%. Dit is dus iets wat je bij alle vermogensmeters ziet. Ook de gangbare merken! Tot nu toe is de trainer betrouwbaar gebleken.

Thinkrider X5 neo review

Pluspunten

  • Design
  • Solide
  • Feedback stijgingspercentage
  • Prijs

Minpunten

  • Zwaar (maar dat is voor alle trainers zo)
  • Geen cadans meter
  • Super Tuck mode in Zwift duurt even nadat de benen stil staan (wil je snel in super tuck dan werkt crank of pedaalvermogen het beste)
Geplaatst op 1 Reactie

Thinkrider A1 review

Thinkrider A1 review

Ik was op zoek naar alternatieve fietstrainers in aanvulling met wat er al op de markt beschikbaar is van Wahoo en Tacx. Zo kwam ik terecht bij Thinkrider een Chinese fabrikant van fietstrainers. Tijd voor de Thinkrider A1 review.

Thinkrider had een model dat erg leek op de Wahoo Kickr, maar ze komen sinds enige tijd met eigen modellen op de markt. Ik rij nu vanaf december 2020 op de Thinkrider A1. Je kan mijn race resultaten zien op Zwiftpower. Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief. Op basis van mijn eigen ervaringen heb ik besloten deze fietstrainer en de Thinkrider X5 neo te importeren naar Nederland.

Thinkrider A1 review

Pluspunten

  • De trainer is een van de goedkoopste direct drive fietstrainers op de markt.
  • De trainer is relatief licht en is dus makkelijk te vervoeren.
  • De trainer werkt met een knoopcelbatterij batterij en heeft geen externe voeding nodig.
  • Dat er geen feedback functie op zit vind ik eigenlijk wel een voordeel. Je hoeft in een race minder te schakelen en dat heeft voordelen.

Minpunten

  • Het lichte gewicht kan ook een nadeel zijn. De trainer is hierdoor minder stabiel
  • De trainer kent een vaste weerstand. Zwaarder trappen (meer vermogen) doe je door zwaarder te schakelen.
  • Geen feedback betekent dat je in een Zwift race moet opletten niet gelost te worden op een klim. Iedereen gaat harder trappen omdat ze berg op meer vermogen gaan leveren. Op de A1 voel je dit niet en zal je dus zelf actie moeten ondernemen.
Geplaatst op

De digitale fietsplatform economie

De digitale fietsplatform economie

Wat is een digital platform?

Een digital platform is de online dienst waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Het. platform faciliteert de transactie.

Welke e-sport fietsplatformen zijn er?

Zwift, Rouvy, Fulgaz, Bkool, Tacx en waarschijnlijk nog veel meer.

Ze bieden allemaal de mogelijkheid om je indoor fietstrainer te koppelen aan een app. De app maakt het mogelijk in een virtuele wereld te gaan fietsen. Sommige gebruiken echte video beelden andere een computer simulatie van een fictieve wereld. De meeste apps bieden verschillende routes, avatars, races en beloningen (b.v. betere fiets kopen met zweetdruppeltjes).

De e-sport platform economie

Ik werk al een tijdje in de zogenaamde platform economie. Een bekend platform is bijvoorbeeld AIRBNB. AIRBNB brengt het aanbod van kamer/woningen en mensen die ergens willen overnachten samen. AIRBNB faciliteert de transactie tussen aanbieder en klant.

  • Als ik ergens wil overnachten dan zou ik het handig vinden als er een plek is waar ik kan kiezen uit veel aanbod.
  • Als ik een kamer wil verhuren dan zou ik het handig vinden als er een plek is waar veel potentiële klanten mijn aanbod zien.

De essentie van de platform economie is dat vraag en aanbod elkaar versterken. Als aanbieder heb ik er niks aan als er geen of weinig klanten op het platform zijn. Als klant heb ik er niks aan als er weinig aanbod is. Dit is het netwerk effect. Het netwerk effect zorgt ervoor dat na een zeker tipping point het platform exponentieel groeit tot een vrijwel monopolie positie. “the winner takes it all” Je ziet dan ook dat start-ups in de platform economie sterkt gericht zijn op groei richting het tipping point.

Ik zie dit ook gebeuren bij fietsplatformen. Als is als fietser met/tegen vrienden online wil fietsen, dan moet ik op hetzelfde platform zitten. Als ik online wil trainen is het fijn als er routes, evenementen en work-outs zijn. Het platform dat de meeste mensen aan zich weet te verbinden zal de winnaar worden in de fietsplatform economie.

Zwift is goed op weg deze winnaar te worden. In mijn omgeving zit eigenlijk iedereen op Zwift. Ik ken niemand die een van de andere platformen gebruikt. Hoe dat zit in andere landen of andere doelgroepen dat weet ik niet. Ik ben benieuwd hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Geplaatst op

Welke fiets app gebruiken?

Het liefst vindt je alle fiets en andere sportactiviteiten terug op één plek. Hieronder zet ik mijn ervaring uiteen.

Met welk apparaat registreer je de training?

Garmin fietscomputers en sporthorloges is al jaren populair bij multisporters. Wahoo is zeer populair onder fietsers. Ik zie Polar meer bij hardlopers. Elk merk heeft zijn eigen online omgeving om de activiteiten naar te uploaden. Er is dus wat voor te zeggen om te kiezen voor één merk en trouw te blijven. Van merk wisselen betekent een breuk in je trainingslog.

De fietscomputers die wij verkopen kan je koppelen aan de app powerfun. Deze app kan je ook gebruiken voor indoortrainingen. Ik gebruik deze app zelf niet. Ik upload de .fit rechtstreeks naar Strava en indoor rij ik met Zwift.

Registratie van indoor training

Er zijn ook verschillende platformen waar je online indoor kunt fietsen. Zwift is de meest bekende e-sports app. Andere zijn Rouvy, Fulgaz, Bkool of de merk specifieke Tacx app. Vrijwel elke indoortrainer kan je koppelen aan deze online omgevingen. Feit is dat je training nu op twee plekken geregistreerd staan.

3rd party app’s

Om toch weer één omgeving te creëren kan je de gegevens van Wahoo of Garmin synchroniseren met Strava. Hetzelfde kan je doen met de trainingen op Zwift. Strava wordt daarmee de plek waar alles bij elkaar komt. Inmiddels heb je wel 3 accounts om te sport activiteiten te registreren.

Trainingsprogramma’s

Dan kan er ook nog wel een 4e app bij, een app om gericht een trainingsprogramma af te werken. Om een trainingsprogramma samen te stellen heeft de coach natuurlijk wel inzicht in je trainingen nodig. En dus neem je een 4e app. Zo heb je Trainingspak, een online omgeving waarin je coach je trainingen analyseert en een programma voor je samenstelt.

Succes met het inrichten van je digitale sport wereld!

Geplaatst op

Zwift indoor fietstrainer kopen? Ze zijn nu op voorraad

Zwift indoor fietstrainer kopen? Ze zijn nu op voorraad

Sinds de lockdown in maart 2020 is er een enorme vraag naar fietsen, indoortrainers en fietsonderdelen ontstaan. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd stapten we in 2020 met zijn alle op de fiets. De sportscholen waren gesloten dus ook indoor fietsen heeft een enorme vlucht genomen. Er was geen fietstrainer meer op voorraad en de levertijden liepen op tot wel 6 maanden. Indoor fietsen is leuker geworden door Zwift en noodzakelijk geworden door de Corona pandemie. Zwift indoor fietstrainer zijn nu uit voorraad leverbaar.

Tweewieler 7 december 2020 – Peter Koperdraad directeur van Merida Benelux. “De levering van fietsen volgend jaar staat of valt met het opschalen van de onderdelenfabricage. De eerste fabrikant die dat kan is koning”

De Standaard 11 juli 2020 – Exploderende vraag leidt tot wereldwijd tekort aan fietsen.

Wat is Zwift?

Zwift is een e-sports start-up opgericht in 2015. Het is een online game, trainingsprogramma, virtual fiets meet-up en race simulatie in één.

Zwift heeft het indoor fietsen totaal veranderd. Vroeger was indoortrainen een eentonige activiteit. Zwift voegt aan indoortrainen de nodige uitdagingen en interactie toe.

Volgens de laatste cijfers (2020) heeft Zwift ongeveer 2,5 miljoen gebruikers in 190 landen. Met de laatste venture capital investeringsronde (in 2020) heeft de esports start-up de unicorn status bereikt (waarde>1 miljard). In het Covid jaar 2020 is het aantal gebruikers ver drievoudigd.

Nu starten met Zwift

Bij powerrider.nl verkopen we twee modellen fietstrainer van Thinkrider. De fietstrainers zijn uit voorraad leverbaar. De Thinkrider A1 is de goedkoopste direct drive trainer die je aan Zwift kan koppelen. De Thinkrider X5 neo is vergelijkbaar met de instapmodellen van Wahoo en Tacx. Naast een indoortrainer heb je ook een laptop en/of iPad nodig met de Zwift app, een abonnement op Zwift en eventuele accessoires zoals een ANT+ ontvanger voor ontvangst van de hartslag, een trainermat voor stabiliteit en geluiddemping en een zweetdoek om het zweet op te vangen.

Thinkrider X5 Neo

Geplaatst op 1 Reactie

Testen van vermogensmeters

Crank vermogensmeter dubbelzijdig Magene

Dit keer heb ik een Thinkrider A1 power trainer met de Magene P325CS tweezijdige crank powermeter vergeleken. Eerder had ik al andere trainers van o.a. Tacx en Wahoo met crank vermogensmeters vergeleken. Wat mij opvalt is dat de afwijkingen aan de hoge kant zijn. Of het nu 4iii, Wahoo, Tacx, Thinkrider of Magene is, er is altijd wel een afwijking van meerdere procenten tussen de aangegeven vermogens, terwijl de fabrikanten tussen en 1,5% en 2,5% nauwkeurigheid claimen. Ik weet niet zo goed wat ik met deze resultaten moet. Er zijn maar twee conclusies mogelijk. Mijn meet protocol klopt niet of de nauwkeurigheid van de vermogensmeters is minder dan verwacht.

Verschillen in vermogens, is dat erg?

Het is vooral lastig verschillende vermogensmeters te vergelijken. Dus met je vrienden de FTP waarden doornemen, dan kan je er prima 5% tot 10% naast zitten. In de praktijk kwamen we hier ook al achter. Sinds Corona racen wij met een groepje vrienden op Zwift. Het viel ons al op de de verhoudingen online anders waren dan op de weg.

Individueel is het niet zo’n groot probleem. Trainen op vermogen is nog steeds effectief. Een trainingsprogramma gaat uit van je referentie waarde (FTP) en bouwt daar blokken omheen qua intensiteit. Als je meter 5% afwijkt zullen de trainingsblokken ook 5% afwijken en zit je dus uiteindelijk in de goede zones te trainen.

Het resultaat dubbel power recording

Het grafiekje staat hieronder gemaakt met Zwiftpower. Wil je zelf een dual power ecoring doen. Bekijk dan onze instructie video.

Geplaatst op

Rondje Nederland op de fiets

2020 het jaar van Corona. Alle sport evenementen zijn afgelast. Buitenlandse reizen zijn ook bijna niet mogelijk. Het alternatief; een rondje fietsen langs de grens van Nederland.

Dit artikel kan je gebruiken om je eigen trip samen te stellen.

Als je de grens van Nederland volgt, de Waddeneilanden en Zeeuws Vlaanderen overslaat kom je op een rondje van zo’n 1400Km. We hebben het rondje opgedeeld in 9 etappes waarvan je hier de gps kan downloaden. Tevens suggesties voor hotel overnachtingen en kwaliteit van de fietsenstalling.

De route is over asfalt op een paar Km gravel na. De route blijft binnen de landsgrenzen op een paar honderd meter na.

De ham vraag elke avond: Staat m’n fiets veilig. Hieronder de antwoorden.

Etappes

  1. Velsen -> Harlingen 137Km (+25Km vanaf Amsterdam)
    GPX van Route
    Overnachting in Logement Garjen
    Fietsenstalling: Er is geen fietsenstalling. De fietsen mochten binnen in het halletje staan. Prima
  2. Harlingen -> Delfzijl 135Km
    GPX van de route
    Overnachting in Pension Delfzijl
    Fietsenstalling: De fietsen mochten achter in “rommelhok” staan. Veilig achter deur en hek. Prima
  3. Delfzijl -> Tubbergen 155Km
    GPX van de route
    Overnachting in De Notaris
    Fietsenstalling: De fietsen mochten bij wijze van uitzondering binnen in de gang staan. Perfect
  4. Tubbergen -> Groesbeek 165Km
    GPX van de route
    Overnachting in de Wolfsberg
    Fietsenstalling: Een nette afgesloten stenen schuur aan de zijkant van het hotel. Perfect.
  5. Groesbeek -> Sittard 130Km
    GPX van de route
    Overnachting in Hotel de Prins
    Fietsenstalling: Achter een hek bij de keuken, tevens rook punt, tevens afval locatie. Niet optimaal.
  6. Sittard -> Roosteren 130Km
    GPX van de route
    Overnachting in Roosterhoeve
    Fietsenstalling: In een keldertje onder de hoeve. Perfect
  7. Roosteren -> Zundert 155Km
    GPX van de route
    Overnachting in Hidden Gem
    Fietsenstalling: De Hidden Gem is een huisje in een flinke tuin. Je kan de fiets gewoon in de woonkamer zetten. Perfect.
  8. Zundert -> Burg Haamstede 140Km
    GPX van de route
    Overnachting in Hotel Bom
    Fietsenstalling: Buiten achter een hek die pas laat op de avond op slot gaat. Neem een flink slot mee!

  9. Burg Haamstede -> Velsen 141Km (+25Km terug naar Amsterdam)
    GPX van route
    Overnachting: thuis
    Fietsenstalling: Perfect ! want thuis

Geplaatst op

Bike packing #Dirtykanzelled

2020 was het jaar van afzeggingen. Bijna geen evenement kon door gaan. Fietsers gingen dus op zoek naar andere uitdagingen. En ik dus ook. Het indoorfietsen op Zwift heeft een grote vlucht genomen, maar ook bike roadtrips in eigen land.

Als luisteraar van de podcast van Live slow ride Fast (LSRF van LtD) hoorde ik over een alternatieve gravel ride. de race, Dirty Kanza, is afgelast, dus het alternatief is je eigen tocht van 320Km, zo veel mogelijk off-road de #DirtyKanzelled. Hieronder onze tocht. Nu ben ik ook zeker van de Live slow dus het leek mij beter die afstand in 2 dagen te doen met een goede ravitaillering in de avond.

Live slow

De route die we gedaan hebben loopt vanaf Amsterdam en is 320Km lang. We hebben de route in 2 dagen gedaan (live slow). Bij Loenen ben je ongeveer halverwege. Hotel Loenermark was open en mocht binnen de Corona regels een diner serveren. De route begint met asfalt en een raar stuk tussen de schapen over een dijkje bij Eemnes waar bijna niet te fietsen valt. Het mooie deel ligt in het Gooi, op de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug. Ook komen je stukken over verschillende MTB parcours o.a. bij de Posbank. De route is prachtig en het is een heerlijke alternatieve vakantie.

Travel light

De crossfiets die ik normaal gesproken gebruik voor de Amsterdamse Cross Competitie kon mooi dienst doen als gravelbike.

Voor één overnachting voldoet de Ortlieb seat pack prima. Je voelt de tas eigenlijk alleen als je op de pedalen gaat staan. als je gewoon blijft zitten merk je weinig. Ook over hobbelig parcours blijft de tas goed zitten. Verder niks bijzonders aan de set-up. Normale cross banden 32mm breed en een frametasje voor wat reepjes.

Geplaatst op

Tacx Neo 2T tegen 4iii tegen Specialized

In een eerder artikel heb ik mijn bevingen gedeeld over vergelijking van verschillende indoortrainers tegen steeds dezelfde crank power meter. De verschillen waren opmerkelijk.

Nu heb ik ook de data opgenomen van een 4iii left crank power meter en een Specialized left crank powermeter vergeleken met dezelfde Tacx Neo 2T. De 4iii zit op een Giant propel, de Specialized op een Isaac efficiency. De Specialized vermogensmeter is eigenlijk hetzelfde als de 4iii. Als we naar de NP waarde kijken van geeft de 4iii +1,3% en de Specialized +6,4%. Zo’n 5% verschil.

De resultaten zijn tot nu toe onbevredigend. De waardes zijn niet echt betrouwbaar. Er gaan dus nog meer vergelijkingen plaats vinden. Hopelijk leren we daar iets zinnigs van. De volgende tests wil ik nog doen;

  • crank en pedaal vermogensmeters vergelijken
  • meerdere indoortrainers van hetzelfde model naast elkaar met dezelfde crank power meter.
  • nog meer merken en types
Tacx Neo 2T – 4iii
Tacx Neo 2T – Specialized
Geplaatst op

Starten met Zwift

Zwift streamen Hoe doe je dat?

Zwiften heeft door de Corona pandemie een behoorlijke vlucht genomen. Zelf ben ik begonnen in maart 2020. Ooit kocht ik een indoortrainer. Zo’n Tacx met weerstand op het achterwiel. Die heeft 15 jaar in de kast gestaan, omdat ik binnenfietsen saai vond.

Met Zwift is dat anders. Zwift is een online fiets spel/trainingsprogramma. Je kan lekker rondfietsen en racen op je hometrainer in een virtuele wereld. Je kan samen met vrienden rijden in een meet-up of een wedstrijd. Er is een chat functie, maar wij gebruiken discord om met elkaar te kunnen communiceren. Je verdient punten in Zwift “de zweetdruppeltjes” die je kan besteden om een mooiere fiets of wielen te kopen. Voor elke route krijg je een badge. Wat dat betreft is het echt een game. Er zijn ook online trainingsprogramma’s, dus het is voor mij de perfecte combi tussen entertainment en serieus fietsen.

Door het succes van Zwift Zwift is van zelfstandig naamwoord een werkwoord geworden. Ik Zwift, Hij Zwift, Zij Zwiften.

Wat heb je nodig om te beginnen met Zwiften?

Je hebt een computer, smartphone, ipad, of apple TV nodig om Zwift software/app te installeren. Je hebt een indoortrainer of een apparaat (speedsensor/vermogensmeter) nodig die je kan verbinden met Zwift via Bluetooth of ANT+. De meeste laptops kunnen geen ANT+ ontvangen. Hiervoor moet je een aparte ANT+ USB dongle kopen.

Ik begin hieronder met de meest eenvoudige set-up.

Speed cadence

De goedkoopste manier om op Zwift te rijden is met een snelheidssensor op je achterwiel. Als je nog een een oude tacx hebt die werkt met weerstand op je achterwiel of een klassieke rollenbank, dan heeft deze geen Zwift connectie mogelijkheden. Door een speedsensor op de hub van je achterwiel te plaatsen kan je de rotaties van je achterwiel aan Zwift doorgegeven. Zwift maakt een inschatting van je snelheid en zal hierbij uitgaan van een lage weerstand. In deze set-up kan je geen wedstrijden rijden. De virtuele fiets beleving is minimaal.

Powermeter op crank of pedaal

Als je je fiets hebt voorzien van een vermogensmeter op crank of pedal dan kan je met diezelfde oude tacx of rollenbank realistischer op Zwift rijden. Zo ben ik zelf begonnen en het werkt uitstekend. Je hebt uiteraard niet de interactieve mogelijkheden. Vermogen is voor Zwift de belangrijkste indicator voor snelheid. Wil je wedstrijden rijden en in de uitslag komen, dan zal je ook je hartslag moeten doorgegeven. Powermeters meten ook de trapfrequentie en geven die door aan Zwift. Voordeel van deze set-up is dat je ook buiten met dezelfde vermogensmeter rijdt.

Direct drive power trainer

Bij powerrider.nl verkopen we een direct diver power trainer (de Thinkrider A1 power trainer). Bij een direct drive trainer komt de trainer in de plaats van het achterwiel. Dat fiets een stuk beter dan weerstand op de achterband. De power trainer heeft een ingebouwde vermogensmeter. De trainer geeft het vermogen via bluetooth of ANT+ door aan Zwift. Je ontvangt geen feedback over het parcours. Alles voelt dus hetzelfde (zelfde weerstand) en je zal zelf moeten opletten of het parcours omhoog of naar beneden gaat. Harder rijden = meer vermogen leveren = zwaarder schakelen. De A1 trainer meet geen trapfrequentie.

Direct drive smart trainer

Smart trainers (bijvoorbeeld de Thinkrider X5 Neo) zijn er vanaf ongeveer €600. Zij geven het vermogen en de trapfrequentie door aan Zwift. De andere kant op geeft Zwift aan de trainer door hoe hoog de weerstand moet zijn afhankelijk van de hellingsgraad in het parcours. De duurdere versies geven zelf de trillingen door van het wegdek. In het “settings” menu van Zwift kan je de trainer difficulty instellen. Dit is de mate waarin gereageerd wordt op veranderingen in stijging of daling. Ik hou meestal ~30% aan. Zet je de difficulty op maximaal dan is het net alsof je tegens een muur aan rijdt bij de beetje helling. De eerder genoemde power trainer reageert hetzelfde als een smart trainer met trainer difficulty “off”. De duurdere smarttrainers zoals de Tacx Neo 2T geven ook feedback over het wegdek. Je voelt dus de hobbeltjes.

Indoor fiets

In alle voorgaande opties moet je je fiets op de indoor trainer plaatsen. Uiteraard bestaan er ook complete indoor fietsen. Dan moet je niet denken aan de klassieke hometrainer, maar een echte indoor racer zoals het Nederlandse merk Truekinetix.

Sturen in Zwift

Als je gaat Zwiften kies je bij aanvang een route. Die route volg je daarna automatisch. Bij elk kruispunt kan je met een muisklik of met de companion app van de route afwijken. Ook hier staan de ontwikkelingen niet stil. Inmiddels is er de Elite’s Sterzo Smart Steering Plate. Die plaats je onder je voorwiel. Nu kan je echt sturen. Ik verwacht eigenlijk ook wel dat je op termijn kan sturen met de knopjes bovenop je Di-2 shifters.

Tegenwind in Zwift

Het lijkt mij duidelijk, van indoor fietsen ga te heel veel zweten. Je mist de rijwind. De meeste mensen hebben dan ook een ventilator aan staan. Die kan je overal kopen voor een paar tientjes.

Het waait trouwens nooit in de virtuele wereld. De wind komt nooit van opzij. Je rijdt dus niet in een waaier, maar wel in lijn voor drafting voordeel.

Take it to the next level met de Wahoo headwind. Deze ventilator blaast harder als je harder gaat in Zwift.