Geplaatst op 1 Reactie

Waarom ik Zwifter ben geworden

Waarom ik Zwifter ben geworden

Indoorfietsen is saai

Waarom ik Zwifter ben geworden. Een blog over mijn transformatie van buiten fietser naar Zwifter.

In maart 2020 barst de Corona crisis los in Nederland. Niemand weet precies wat ons te wachten staat. Samen sporten wordt al snel verboden en de ziekenhuizen stromen over. In dit scenario zoek ik mogelijkheden om toch te blijven fietsen.

Hoe het virus zich precies verspreidt weten we nog niet. Doembeelden van een wolk virusdeeltjes als je achter en andere fietsen rijdt halen het nieuws.

De drukte in ziekenhuizen is enorm. Dit is wel de laatste plek waar je nu wilt zijn voor Corona of anderszins. Niet dat ik elke dag van m’n fiets af val, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, een moment van onoplettendheid van mijzelf of medeweggebruikers is voldoende.

Zo komt het dat ik mijn oude Tacx van stal haal. Je weet wel, zo’n ding met weerstand op het achterwiel en een blauwe band.

Klassieke Tacx met blauwe band

Ik heb deze Tacx trainer al een jaar of 20, maar nooit veel gebruikt. Ik vond het vooral geestdodend. Sporten doe ik voor het plezier. Maar goed, nood breekt wet, ik ging het indoorfietsen weer proberen.

Zwift

Ik was al wel bekend met Zwift, maar eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nooit de aandrang gehad om het te proberen. Ik besluit om te gaan Zwiften. Eerst met een minimale set-up om te voorkomen dat ik allerlei investeringen doe en uiteindelijk het indoorfietsen nog steeds saai vindt. Waarom Zwift? Om de simpele reden dat sportvrienden in Zwift rijden. Ik gaan online, download de app en start de gratis trial. Het is mij nog steeds niet duidelijk of de gratis trial 25Km of 7 dagen is.

Wahoo RPM snelheidssensor

Mijn Tacx is dusdanig oud dat er geen enkele verbinding tussen mijn trainer en Zwift mogelijk is. De “low cost” oplossing voor mij is een snelheidssensor in het achterwiel. (Ik heb dan nog niet www.powerrider.nl opgericht. Inmiddels verkoop ik zelf speedsensors.) Deze sensor kan ik koppelen aan Zwift en mijn online fietsavontuur kan beginnen. In Zwift selecteer ik de rollerbank en koppel de speedsensor. Mijn indoortrainer zet ik op een zeer lage weerstand. De virtuele versie van mijzelf (Avatar) kan nu Watopia gaan verkennen.

Watopia

In het begin rij ik maar wat rond. Ik start eigenlijk gewoon de default route. Dat is in de virtuele wereld Watopia. Het grappige is dat als je Zwift koppelt aan Strava je ergens op de eilanden groep Vanikoro aan het rondrijden bent. Al snel kom ik erachter dat je zelf kan bepalen waar je links en rechtaf gaat of een U-turn maakt. Ik maak foto’s onderweg en speel met de camera posities. Zo ontdek ik een beetje hoe de kaart in elkaar zit. Zwift insider ontdek ik als een belangrijke bron van informatie.

World Tactical Racing Leagues

Bij de triathlon vereniging de Dolfijn in Amsterdam ontstaat het initiatief om met online races mee te doen bekend als WTRL. Tijd om mijn virtuele fiets outfit te upgraden. Met alleen een speedsensor kan je niet meedoen met races. Een vermogensmeter is verplicht. Nu twijfelde ik al een tijdje of ik een vermogensmeter op mijn fiets wilde hebben. Ik besloot een single sided Specialized vermogensmeter te kopen en op dezelfde goede oude Tacx te blijven rijden. Nog steeds de veilige optie. Mocht ik indoorfietsen op de langetermijn toch niet leuk vinden en post corona nooit meer dien. Een crank vermogensmeter kan je binnen en buiten gebruiken.

Het werd nu ook tijd om mijn hartslag te registreren in Zwift. Racen zonder hartslagmeter kost je 50% van je punten. Ik moet zeggen ik hebben een hekel aan hartslagbanden. Met hardlopen gebruik is ze eigenlijk nooit, want al snel hangt dat ding op m’n navel. Met fietsen is mijn ervaring dat de hartslag pas door komt als je flink zweet. Maar goed mijn hartslagband heeft alleen een ANT+ signaal en mijn laptop kan dat niet ontvangen. Er komt dus ook een ANT+ ontvanger. Uiteindelijk gebruik ik nu mijn Garmin 735XT horloge in hartslag broadcast mode (ook ANT+). Minder nauwkeurig, maar lekker eenvoudig in het gebruik.

Zwiftpower

Race resultaten worden verwerkt via Zwiftpower. Dit opent een hele nieuwe wereld. Ik leer over Watt per kilo en FTP. Niet alleen WTRL maar ook andere races (events) in Zwift publiceren de resultaten in Zwiftpower. Met Zwiftpower kan je na de race goed zien hoe je het gedaan hebt ten opzichte van je teammaatjes en andere rijders. Naast de WTRL races doe ik ook af en toe een random race event in Zwift. Ik start in de C categorie (2,5W/Kg tot 3,2W/kg) en groei langzaam door naar level B. Met Zwiftpower kan je ook twee vermogensmeters vergelijken.

Direct Drive

Uiteindelijk ben ik de blauwe band zat. Tijd voor een direct drive trainer. Met een direct drive trainer haal je je achterwiel uit je fiets. De trainer vervangt je achterwiel. Op de trainer zit ook gewoon een cassette. Je kan de eenvoudig je fiets op trainer zetten om binnen te fietsen of je achterwiel weer plaatsen om buiten te fietsen. Met de blauwe band moet je continu wisselen van band of een extra achterwiel kopen. Ik koop dus een direct drive indoortrainer. Helaas zijn deze in het najaar van 2020 overal uitverkocht. Op zoek naar een alternatief kom ik bij Thinkrider terecht. Thinkrider was een merk wat nog niet in Nederland verkocht werd. Ik bestel er een in China (de A1) om te testen. Dat bevalt goed, dus ik bestel er nog een (de X5). Ook dat bevalt goed en is de aanleiding om mijn webwinkel www.powerrider.nl op te richten.

1 gedachte over “Waarom ik Zwifter ben geworden

  1. […] ben lid van de Dolfijn triathlon Amsterdam. Met mede atleten racen we regelmatig op Zwift. We doen met 4 teams mee met de race van World Tactical Racing Leagues Ltd. (WTRL). Maar 4 teams is […]

Reacties zijn gesloten.